|
Gry w parach
|
Gra w statki
Gra w statki to rozgrywka dla dwóch osób.
Potrzebne są 2 kartki i 2 długopisy lub ołówki.
Gracze powinni siedzieć naprzeciwko siebie lub być oddaleni,
tak aby nie widzieć kartki swojego przeciwnika.
Celem gry w statki jest jak najszybsze zatopienie statków przeciwnika,
ale również ochrona własnych okrętów.
Każdy z graczy rysuje dwie plansze, które są tej samej wielkości.
Najłatwiej narysować je na kartce w kratkę.
 
Plansza do gry w statki to 10 na 10 kratek, które oznaczone są następującymi współrzędnymi:
- Kolumny oznaczamy literami od A do J,
- Wiersze oznaczamy liczbami od 1 do 10.
Na planszy po lewej stronie gracz zaznacza swoje statki, z kolei plansza po stronie prawej przeznaczona będzie do oznaczania nietrafionych strzałów w statki przeciwnika, ale również do oznaczenia trafionych okrętów współzawodnika.
Statki można rysować zarówno w pionie, jak i poziomie, ich rozmieszczenie na planszy jest dowolne, ale nie mogą się stykać ze sobą ani rogami, ani bokami.
Na planszy rysujemy:
- 1 czteromasztowiec (statek na cztery kratki),
- 2 trzymasztowce (statki na trzy kratki),
- 3 dwumasztowce (statki na dwie kratki),
- 4 jednomasztowce (czyli statki na jedną kratkę).
 
Osoba rozpoczynająca mówi na głos pole u przeciwnika, w które celuje, przykładowo A-10. Przeciwnik wówczas sprawdza, czy w tym miejscu znajduje się jego okręt (lub jego część).
Gdy gracz trafi, przeciwnik mówi „trafiony”.
Jeśli jednak mu się nie uda trafić, przeciwnik mówi wówczas „pudło”.
Każdy gracz na swojej planszy zaznacza swój ruch w następujący sposób:
- Kropką, gdy jest pudło,
- Krzyżykiem, gdy okręt został trafiony.
W przypadku trafienia jednomasztowca, czyli statku o wielkości jednej kratki, gracz przeciwny może powiedzieć „trafiony zatopiony”.
Jeśli będzie to jedynie część statku, to najpierw mówi „trafiony”, a dopiero w przypadku trafienia wszystkich pól danego okrętu mówi „zatopiony”.
Gdy gracz trafi w statek, może strzelać dalej, dopóki nie spudłuje.
Wówczas zaczyna strzelać jego przeciwnik.
albo
Każdy z graczy do dyspozycji podczas jednej rozgrywki ma trzy strzały.
Po tym czasie, role się zamieniają i przeciwnik strzela na planszę rywala.
Wygrywa osoba, która pierwsza zatopi wszystkie statki swojego wroga.
|
|

|
|