GIMNAZJUM
w Średniej Wsi
Otwarta
lekcja języka polskiego
Są
lekcje, które na zawsze zapadają w pamięć zarówno uczniom, jak i
nauczycielowi. Takie właśnie były zajęcia otwarte, które dla nauczycieli języka
polskiego z okolicznych szkół i nauczycieli z naszego gimnazjum przygotowała
pani Krystyna Gąska 13 grudnia 2007 roku. Tego dnia klasa języka polskiego
zamieniła się na moment w wielką scenę teatralną, na której uczniowie
klasy I b przedstawili „Opowieść Wigilijną” Karola Dickensa. Już po wejściu
do klasy gości zaskoczyły wspaniałe dekoracje wyobrażające ulice
XIX-wiecznego Londynu i dopracowane w każdym detalu kostiumy. Ci z nauczycieli,
którzy „Opowieść Wigilijną” znają od dawna, natychmiast domyślili się,
w jaką postać wcielają się poszczególni uczniowie.
Ledwie
zabrzmiał dzwonek, młodzi aktorzy wprowadzili wszystkich obecnych w nastrój
zbliżających się świąt Bożego Narodzenia, śpiewając piękną pieśń
„Hej, kolęda, kolęda...” Największe uznanie wzbudził oczywiście Maciek,
grający postać Ebenezera Scrooge’a, choć trzeba przyznać, że każdy,
nawet najsłabszy uczeń, włożył całe serce w odegranie swojej roli.
Nauczycieli urzekła też naturalność dwóch chłopców wcielających się w
role grabarzy.
Po
półgodzinnym przedstawieniu był czas na swobodną rozmowę nauczycielki z
uczniami na temat teatru, ludzi, którzy biorą udział w powstawaniu spektaklu
teatralnego (wymieniony został także sufler, choć w obejrzanym przed chwilą
przedstawieniu nie miałby on raczej nic do roboty). Uczniowie bardzo swobodnie
wymieniali i objaśniali najróżniejsze terminy związane z teatrem. Lekcję
zakończyło wybranie najładniejszego folderu o „Opowieści Wigilijnej”
oraz najciekawszego kostiumu.
Obecni
na lekcji nauczyciele zgodnie ocenili, że dzięki takiej formie przeprowadzenia
tych zajęć każdy z uczniów już na zawsze zapamięta treść i przesłanie
dzieła Dickensa. Nie od dziś wiadomo przecież, że emocjonalne zaangażowanie
wzmacnia proces uczenia się i zapamiętywania. Zauważono także, iż
przygotowanie inscenizacji wymagało od dzieci dokładnego zapoznania się z treścią
lektury, co jest szczególnie cenne współcześnie, gdy niektórzy uczniowie
rzadko lub wcale nie sięgają po lektury szkolne. Na koniec spotkania, każdy z
nauczycieli obserwujących zajęcia, otrzymał na pamiątkę scenariusz
obejrzanego podczas lekcji widowiska.
Czekamy
teraz na kolejne, równie interesujące zajęcia otwarte, które przygotują
nauczyciele innych przedmiotów, uczący w naszym gimnazjum.