Zespół Szkół Samorządowych
w Średniej Wsi
Informacja dla ucznia dotycząca przebiegu
egzaminu gimnazjalnego
1. W terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły (najpóźniej godz. 8.45 i 10.45) uczniowie zbierają się przed salą egzaminacyjną.
2. Do sali uczniowie wchodzą na polecenie przewodniczącego zespołu nadzorującego pojedynczo, według kolejności na liście, losują numer stolika i zajmują wyznaczone im miejsca. Przy wejściu każdy uczeń otrzymuje kartki z numerem PESEL i trzyznakowym kodem ucznia oraz naklejki z kodem.
3. Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania, tj. pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem oraz – w przypadku egzaminu z zakresu matematyki – przybory do rysowania: ołówek, który może być wykorzystany tylko do rysowania, gumkę, linijkę, ekierkę, cyrkiel i kątomierz. Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także przynosić i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
4. Przewodniczący zespołu nadzorującego w obecności przedstawiciela zdających odbiera pakiety z materiałami egzaminacyjnymi i przenosi je do sali egzaminacyjnej.
5. Egzamin rozpoczyna się punktualnie o godzinie 9.00 (praca z pierwszym zestawem egzaminacyjnym w danym dniu) i o 11.00 (praca z drugim zestawem egzaminacyjnym w danym dniu).
6. Po otrzymaniu właściwego arkusza na polecenie przewodniczącego zespołu nadzorującego uczniowie:
a) zapoznają się z instrukcją wydrukowaną na pierwszej stronie arkusza egzaminacyjnego,
b) wyrywają ze środka arkusza czterostronicową kartę rozwiązań zadań otwartych wraz z kartą odpowiedzi:
- w części pierwszej z zakresu języka polskiego,
- w części drugiej z zakresu matematyki,
- w części z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym,
c) sprawdzają, czy materiały egzaminacyjne są kompletne,
d) sprawdzają, czy arkusz egzaminacyjny ma wszystkie kolejne strony, czy są one wyraźnie wydrukowane,
e) sprawdzają poprawność numeru PESEL na naklejce przygotowanej przez OKE, zapisują swój trzyznakowy kod, numer PESEL oraz umieszczają naklejki przygotowane przez OKE w wyznaczonych miejscach.
7. Czas przeznaczony na rozwiązywanie zadań liczy się od momentu zapisania na tablicy godziny rozpoczęcia pracy i wynosi odpowiednio:
a) w części humanistycznej:
- arkusz egzaminacyjny z historii i wiedzy o społeczeństwie – 60 minut; w przypadku uczniów, dla których czas może być przedłużony – nie więcej niż 80 minut,
- arkusz egzaminacyjny z języka polskiego – 90 minut; w przypadku uczniów, dla których czas może być przedłużony – nie więcej niż 135 minut;
b) w części matematyczno-przyrodniczej:
- arkusz egzaminacyjny z przedmiotów przyrodniczych – 60 minut; w przypadku uczniów, dla których czas może być przedłużony – nie więcej niż 80 minut,
- arkusz egzaminacyjny z matematyki – 90 minut; w przypadku uczniów, dla których czas może być przedłużony – nie więcej niż 135 minut;
c) w części z języka obcego nowożytnego:
- arkusz egzaminacyjny na poziomie podstawowym – 60 minut; w przypadku uczniów, dla których czas może być przedłużony – nie więcej niż 80 minut,
- arkusz egzaminacyjny na poziomie rozszerzonym – 60 minut; w przypadku uczniów, dla których czas może być przedłużony – nie więcej niż 90 minut.
8. Uczeń rozwiązuje zadania, zaznacza lub zapisuje odpowiedzi w wyznaczonych miejscach wyłącznie długopisem lub piórem z czarnym tuszem/atramentem (tylko rysunki można wykonać ołówkiem).
9. Zdający zaznacza odpowiedzi do zadań zamkniętych na karcie odpowiedzi.
10. W czasie pracy z arkuszem egzaminacyjnym uczeń pracuje samodzielnie i nie zakłóca przebiegu egzaminu, a w szczególności:
a) nie opuszcza sali egzaminacyjnej,
b) nie opuszcza wylosowanego w sali miejsca,
c) w żadnej formie nie porozumiewa się z innymi zdającymi,
d) nie wypowiada uwag i komentarzy,
e) nie zadaje żadnych pytań dotyczących zadań egzaminacyjnych.
11. W przypadku:
a) stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań egzaminacyjnych przez ucznia,
b) wniesienia przez ucznia do sali egzaminacyjnej urządzenia telekomunikacyjnego albo korzystania przez ucznia z urządzenia telekomunikacyjnego w sali egzaminacyjnej,
c) zakłócania przez ucznia prawidłowego przebiegu egzaminu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom,
przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przerywa danemu uczniowi pracę z arkuszem egzaminacyjnym, unieważnia mu odpowiedni zakres/poziom danej części egzaminu i nakazuje opuszczenie sali egzaminacyjnej, co odnotowuje w protokole przeprowadzenia egzaminu.
12. Uczeń, który ukończył pracę przed wyznaczonym czasem, zgłasza to przewodniczącemu zespołu nadzorującego przez podniesienie ręki, zamyka swój arkusz egzaminacyjny i odkłada go na brzeg ławki. Przewodniczący lub członek zespołu nadzorującego sprawdza poprawność kodowania i kompletność arkusza i odbiera go. Po otrzymaniu pozwolenia uczeń opuszcza salę, nie zakłócając pracy pozostałym piszącym.
13. Po upływie czasu przeznaczonego na rozwiązywanie zadań uczniowie, którzy przenoszą rozwiązania na kartę odpowiedzi, mają 5 dodatkowych minut, żeby sprawdzić poprawność wykonania tej czynności. Ten czas nie może być wykorzystany na rozwiązywanie zadań, a wyłącznie na weryfikację poprawności przeniesienia rozwiązań na kartę odpowiedzi. Po upływie 5 minut zdający kończą pracę z arkuszem egzaminacyjnym i stosują się do poleceń przewodniczącego zespołu nadzorującego. Zdający, którzy nie zdążyli przenieść odpowiedzi na kartę odpowiedzi, zgłaszają ten fakt nauczycielowi.
14. Praca z drugim arkuszem egzaminacyjnym w danym dniu rozpoczyna się po przerwie i przebiega zgodnie z zasadami opisanymi w punktach od 6. do 13.
15. Jeżeli uczeń uzna, że w trakcie egzaminu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzania, on lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą w terminie 2 dni od daty odpowiedniej części egzaminu zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej. Zastrzeżenie musi zawierać dokładny opis zaistniałej sytuacji.
16. Dyrektor właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej rozpatruje zastrzeżenia w terminie 7 dni od daty ich otrzymania.
17. Stwierdzenie podczas sprawdzania prac egzaminacyjnych niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez uczniów skutkuje unieważnieniem odpowiedniego zakresu/poziomu danej części egzaminu tych zdających. Uczeń przystępuje do odpowiedniego zakresu/poziomu danej części egzaminu w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
18. W przypadku stwierdzenia podczas sprawdzania pracy niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia, który przystąpił do odpowiedniego zakresu/poziomu danej części egzaminu w terminie dodatkowym, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, w porozumieniu z dyrektorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, unieważnia odpowiedni zakres/poziom danej części egzaminu tego ucznia. W zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu dla danego ucznia, w miejscach przeznaczonych na wpisanie wyników uzyskanych z odpowiednich zakresów/poziomów danej części egzaminu, wpisuje się „0%”.
19. W sytuacjach, o których mowa w pkt. 16.–18., dyrektor komisji okręgowej przekazuje dyrektorowi szkoły oraz, za jego pośrednictwem rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia, pisemną informację o przyczynach unieważnienia danego zakresu albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego.