PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO
1.
Ocenie podlegają wiadomości i
umiejętności określone programem nauczania.
2.
Wymagania edukacyjne z
przedmiotu przedstawiane są uczniom i rodzicom na początku każdego roku
szkolnego.
3.
Ocenie podlegają następujące
formy aktywności ucznia:
a)
odpowiedzi ustne;
b)
aktywność podczas lekcji;
d)
recytacja tekstów literackich;
e)
głośne czytanie fragmentów tekstów literackich;
h)
metody aktywizujące;
g)
kaligrafia;
j)
zeszyty przedmiotowe i zeszyty ćwiczeń;
i)
pisemne zadania domowe;
f)
dyktanda;
c)
sprawdziany znajomości lektur;
k)
prace klasowe;
l)
testy egzaminacyjne.
4.
Odpowiedzi ustne odbywają się
w formie bezpośrednich odpowiedzi na pytania stawiane przez nauczyciela w
czasie trwania lekcji z materiału obejmującego 3 ostatnie lekcje lub w formie
dłuższej wypowiedzi ucznia na zadany temat z bieżącego materiału. Uczeń może
otrzymać około 5 ocen za odpowiedź ustną w ciągu semestru (średnio jedną
ocenę na miesiąc).
5.
Za krótsze wypowiedzi podczas
lekcji uczeń otrzymuje plusy, które pod koniec półrocza są zamieniane na
oceny za aktywność:
a)
od 20 plusów: bardzo dobry;
b)
od 15 plusów: dobry;
c)
od 10 plusów: dostateczny;
d)
od 5 plusów: dopuszczający;
e)
poniżej 5 plusów: niedostateczny.
6.
W ciągu semestru uczeń przygotowuje dwukrotnie recytację poezji lub fragmentów
prozy wskazanych przez nauczyciela. Utwór wygłaszany jest podczas lekcji na
forum całej klasy. Ocenie podlega zarówno pamięciowe opanowanie całego
tekstu, jak i jego właściwa interpretacja głosowa, dykcja, poprawność
fonetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny.
7.
W ciągu semestru uczeń może być dwukrotnie oceniony za umiejętność płynnego
czytania. Podczas oceniania tej umiejętności uczeń odczytuje głośno
wskazany przez nauczyciela fragment z podręcznika lub lektury, by mogła się
z jego treścią zapoznać cała klasa.
8.
Pod pojęciem metod aktywizujących należy rozumieć m.in. inscenizacje
teatralne, wykonanie niewielkiego projektu (np. drzewa genealogicznego własnej
rodziny, makiety), pracy plastycznej związanej z bieżącym materiałem
nauczania oraz wspólny śpiew całej klasy utworów należących do poezji śpiewanej.
9.
Uczeń ma obowiązek raz w miesiącu przepisać na kartce formatu A4 wybrany
tekst literacki, stosując zasady kaligrafii i wprowadzić ozdobniki
plastyczne stosowne do jego treści. Przed świętami Bożego Narodzenia i
Wielkanocy mogą to być kartki mniejszego formatu z wykaligrafowanymi życzeniami
dla wylosowanych kolegów z klasy lub rodziny.
10.
Uczeń ma obowiązek prowadzić
zeszyt przedmiotowy z literatury i gramatyki, a także na bieżąco uzupełniać
zeszyty ćwiczeń z gramatyki i ortografii. Są one oceniane pod koniec każdego
semestru.
11.
Podczas oceniania prac pisemnych (pisemnych zadań domowych, prac klasowych z
literatury) brane są pod uwagę następujące elementy:
a)
treść (pisanie pracy zgodnie z podanym tematem, bogactwo elementów
nawiązujących do tematu);
b)
forma (poprawna kompozycja pracy, zachowanie właściwych proporcji między
poszczególnymi jej częściami: wstępem, rozwinięciem i zakończeniem,
stosowanie akapitów);
c)
stylistyka i język (poprawność pod względem stylistycznym,
frazeologicznym, fleksyjnym, składniowym i słowotwórczym – dopuszczalny
jeden błąd stylistyczny i jeden błąd językowy);
d)
ortografia (poprawność pod względem ortograficznym – dopuszczalny
jeden błąd);
e)
interpunkcja (poprawność pod względem interpunkcyjnym – dopuszczalne
trzy błędy).
12.
W trakcie semestru uczeń ma obowiązek napisać dwa dyktanda. Ustalanie
oceny z dyktanda odbywa się według następujących kryteriów:
a)
0 - 1 błąd: bardzo dobry;
b)
2 - 3 błędy: dobry;
c)
4 - 5 błędów: dostateczny;
d)
6 - 9 błędów: dopuszczający;
e)
powyżej 10 błędów: niedostateczny.
13.
Sprawdziany znajomości lektur pisane są dwa razy w trakcie semestru i dotyczą
znajomości treści dwóch lektur poznawanych w danym półroczu. Mogą one mieć
formę zadań zamkniętych lub otwartych. Ocena za sprawdzian znajomości
lektury ma najistotniejsze znaczenie podczas wyznaczania oceny końcowej!
14.
W każdym semestrze uczeń powinien napisać dwie prace klasowe z literatury i
jedną z gramatyki. Praca klasowa z gramatyki jest oceniana według następujących
kryteriów punktowych:
a)
85% - 100%: bardzo dobry;
b)
65% - 84%: dobry;
c)
45% - 64%: dostateczny;
d)
25% - 44%: dopuszczający;
e)
0% - 24%: niedostateczny.
15.
Dyktanda, sprawdziany znajomości lektur oraz prace klasowe są przeprowadzane
zgodnie z następującymi zasadami:
a)
każdą z tych prac uczeń ma obowiązek pisać na papierze kancelaryjnym z
odpowiednim nagłówkiem, zachowując zasady estetyki zarówno w piśmie, jak
i w formie całej pracy;
b)
są one zapowiadane co najmniej
na tydzień przed terminem ich przeprowadzenia, a w wypadku pracy klasowej z
gramatyki praca klasowa poprzedzona jest lekcją powtórzeniową,
c)
są one obowiązkowe i pisane z
całą klasą,
d)
w przypadku nieobecności, uczeń
powinien napisać dyktando, sprawdzian lub pracę klasową w terminie do dwóch
tygodni po powrocie do szkoły.
16.
Warunki uzyskania oceny celującej: Ocenę celującą może uzyskać uczeń, który
spełnił wymagania na ocenę bardzo dobrą, a ponadto podczas sprawdzianów i
prac klasowych rozwiązywał dodatkowe zadania na ocenę celującą i zrealizował
3 spośród podanych warunków:
a)
brał udział w różnych pozaszkolnych konkursach polonistycznych
(recytatorskim, poezji śpiewanej, ortograficznym itp.);
b)
osiągnął dobry wynik w konkursie przedmiotowym z języka polskiego;
c)
brał aktywny udział w akademiach i uroczystościach szkolnych
(inauguracja nowego roku szkolnego, Święto Niepodległości, koncert kolęd,
rekolekcje, rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja), recytując wiersze lub
fragmenty prozy;
d)
uczestniczył w pozalekcyjnych zajęciach kółka polonistycznego,
podczas których brał aktywny udział w rozwiązywaniu różnych testów
polonistycznych (frekwencja powyżej 75%);
e)
aktywnie uczestniczył w pracach szkolnego zespołu teatralnego
(frekwencja powyżej 75%).
W
wypadku ucznia, który nie spełnił wymagań na ocenę bardzo dobrą,
zrealizowanie 3 spośród podanych warunków jest podstawą do podwyższenia
oceny o jeden stopień.
17.
Na lekcjach języka polskiego
uczeń ma obowiązek posiadać: zeszyt przedmiotowy, podręcznik lub egzemplarz
omawianej lektury, zeszyt ćwiczeń.
18.
Uczeń ma prawo raz w ciągu
semestru zgłosić brak przygotowania do lekcji (nie dotyczy sprawdzianów
oraz lekcji powtórzeniowych), musi to jednak zrobić bezpośrednio przed lekcją.
19.
Oceny semestralne i roczne
wystawiane są na podstawie wszystkich ocen cząstkowych i nie są ich średnią
arytmetyczną. Największe znaczenie mają oceny ze sprawdzianów znajomości
lektur, w następnej kolejności prace klasowe.
Nauczyciele języka polskiego: Krystyna Gąska i Robert Miszczak