PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
1.
Ocenie podlegają wiadomości i umiejętności określone programem
nauczania.
2.
Wymagania edukacyjne z przedmiotu przedstawiane są uczniom i rodzicom na
początku każdego roku szkolnego.
3. Ocenie podlegają następujące formy aktywności ucznia:
1)
Stopień opanowania wymagań programowych:
a)
Podstawowych i ponadpodstawowych
b)
Właściwe
wykorzystanie zdolności koordynacyjno – kondycyjnych
c)
Poziom
umiejętności ruchowych
d)
Poziom
wiedzy
e)
Postęp
w usprawnianiu
2)
Aktywność
a)
Zaangażowanie w wykonywanie ćwiczeń i zadań zbliżone do maksymalnych swoich możliwości
b) Inwencję twórczą
c) Aktywny udział w zajęciach i współuczestnictwo w ich organizacji
d) Reprezentowanie szkoły w zawodach
e) Udział w zajęciach pozalekcyjnych ( UKS, kółka sportowe)
f) Uprawianie sportu wyczynowo( uzyskanie znaczących osiągnięć)
3) Frekwencja
– uczestnictwo w zajęciach
a) Spóźnienia
b) Nieobecności nieusprawiedliwione
c) Nieobecności usprawiedliwione
d) Jednostkowe zwolnienia z ćwiczeń
e) Ucieczki z zajęć
4) Postawa
ucznia
a) Dyscyplina podczas zajęć
b) Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas lekcji
c) Przestrzeganie regulaminu korzystania z obiektów sportowych
d) Postawa ,,fair play” podczas lekcji
e) Higiena ciała i stroju
f) Współpraca z grupą
4. O jakości wystawionej
oceny powinien decydować poziom jaki reprezentuje uczeń w zakresie poszczególnych
kryteriów. Należy zwrócić uwagę na wysiłek jaki uczeń wkłada w czynione postępy oraz aktywną jego postawę.
5. Uczniowie zgłaszają swoje nieprzygotowanie do zajęć przed lekcją.
6. Dziewczęta w czasie
niedyspozycji zwalniane są z
wykonywania intensywnego wysiłku fizycznego, natomiast obowiązuje je aktywne
uczestnictwo w zajęciach.
7. Uczniowie zwolnieni z ćwiczeń na podstawie zaświadczenia ( lekarskie, od rodziców) nie są zwalniani z obowiązku obecności na lekcji .
8. Uczeń , który jest
nieobecny na sprawdzianie, ma obowiązek przystąpić
do niego w okresie 2 tygodni od
przyjścia do szkoły w terminie
wyznaczonym przez nauczyciela.
9.
Ustalanie oceny z testów odbywa się według następujących kryteriów
punktowych:
1)
ocena bardzo dobra 100% - 85%
2)
ocena dobra 84% - 65%
3)
ocena dostateczna 64% - 45%
4)
ocena dopuszczająca 44% - 25%
5)
ocena
niedostateczna 24% - 0%
10. Poziom umiejętności ruchowych sprawności fizycznej podlega ocenie w skali sześciostopniowej (0 - 6).
2)
3) Ocena dobra
(4) - Uczeń dysponuje dobrą sprawnością motoryczną. Ćwiczenia wykonuje
prawidłowo lecz nie dość dokładnie, z małymi błędami technicznymi.
Wykazuje tendencje do poprawy wyników. Brak stałej poprawy ale pojedyncze próby
poprawione. Nie potrzebuje większych bodźców do pracy nad osobistym
usprawnianiem, wykazuje stałe i dość dobre postępy w tym zakresie. Opanował
większość umiejętności lecz w różnym stopniu. Radzi sobie w różnych
dyscyplinach sportowych. Zna większość zagadnień i pojęć. Sprawnie posługuje
się wiedzą. Jego postawa społeczna i stosunek do kultury fizycznej nie budzi
większych zastrzeżeń. Podejmuje wysiłek, stara się - jednak niesystematycznie.
4) Ocena
dostateczna (3) - Uczeń dysponuje przeci9etną sprawnością motoryczna.
Osiąga wyniki wg norm na ocenę dostateczną . Posiada tylko podstawowe umiejętności.
Ćwiczenia wykonuje niepewnie z większymi
błędami technicznymi. Wykazuje małe postępy w usprawnianiu. Nie bardzo daje
sobie radę w kilku dyscyplinach. Zna podstawowe pojęcia i zagadnienia. Nie
bierze udziału w zajęciach pozalekcyjnych. Sporadycznie
wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania problemów. Uczestniczy w lekcji, mało
się stara. Przejawia pewne braki w
zakresie postawy społecznej i w stosunku do kultury fizycznej.
5) Ocena dopuszczająca
(2) - Uczeń posiada słabą sprawność fizyczną. Osiąga wyniki znacznie
poniżej oceny dostatecznej .Opanował minimalną ilość wiadomości. Nie radzi
sobie w większości dyscyplin. Ćwiczenia wykonuje niepewnie z dużymi błędami
technicznymi.. Wykazuje bardzo małe postępy w usprawnianiu motorycznym. Ma
minimalny zasób pojęć i wiadomości. Nie potrafi samodzielnie zastosować
wiedzy w praktyce. Nie wkłada wysiłku, nie stara się. Sporadycznie ćwiczy.
Przejawia duże braki w zakresie postawy społecznej i stosunku do wychowania
fizycznego.
6) Ocena niedostateczna
(1) - Uczeń posiada bardzo słabą sprawność fizyczną. Nie przystępuje
lub nie kończy prób mimo możliwości. Ćwiczenia wykonuje z bardzo dużymi błędami
technicznymi lub nie potrafi ich wykonać. Nie wykazuje żadnych postępów w
usprawnianiu się. Nie posiada żadnych umiejętności wymaganych dla danej
klasy. Nie umie wystąpić w żadnej z dyscyplin. Nie bierze udziału w zajęciach
pozalekcyjnych , nie uczestniczy w życiu sportowym szkoły. Nie rozróżnia pojęć.
Nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi rozwiązać problemu, zadania sprawnościowego.
Nie wykonuje ćwiczeń i poleceń. Stosunek ucznia do kultury fizycznej i jego
postawa społeczna są negatywne.
NAUCZYCIEL
WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
mgr
Dariusz Kotyła