Szkolna wycieczka

Do zamku "Kamieniec" w Odrzykoniu

Niezwykłe i pasjonujące historie, które znamy z kart lektur, nie zawsze
rozgrywają się gdzieś daleko. Jednodniowa wycieczka do Odrzykonia
pod Krosnem przekonała nas, że wielkie dzieła literackie rodzą się tak-
że zupełnie blisko nas.

Wycieczka do Odrzykonia zorganizowana została głównie dla uczniów klas I gimnazjum, aby mogli zobaczyć miejsce, gdzie zrodził się pomysł na napisanie najwspanialszej polskiej komedii - "Zemsty" Aleksandra Fredry.

17 września 2003 r. wynajętym autokarem wyjechaliśmy o godzinie 8.00 spod budynku naszego gimnazjum. Podróż trwała około półtorej godziny. Minęliśmy Krosno, Korczynę i zatrzymaliśmy się na małym parkingu w pobliżu rezerwa-tu "Prządki".

Rezerwat "Prządki" został utworzony w 1957 r., by chronić grupę skał piaskowców, któ-rych charakterystyczne formy powstały wskutek erozji eolicznej. Leży on w gminie Korczy-na na pograniczu wsi Czarnorzeki i Korczyna, z prawej strony drogi prowadzącej z Krosna do Rzeszowa. We wczesnym średniowieczu u stóp "Prządek" istniało osadnictwo słowiańs-kie, o czym świadczy odkryte tu niedawno cmentarzysko kurhanowe. Pobliskie skały mogły być traktowane jako przedmiotu kultu.

Następnie autokarem dotarliśmy do niewielkiej, leżącej nieco na uboczu wioski - Węglówki.

W Węglówce na placu obok pięknej, murowanej cerkwi rośnie jeden z najstarszych dębów na ziemi krośnieńskiej, liczący sobie około 1000 lat - dąb "Poganin".

Z Węglówki ruszyliśmy czerwonym szlakiem przez Królewską Górę (554 m) w stronę Odrzykonia. Jesienny już o tej porze las mienił się w promieniach słońca wszystkimi odcieniami zieleni, żółci i czerwieni... Gdy wyszliśmy z lasu, na tle horyzontu ujrzeliśmy majestatycznie wznoszące się ruiny zamku "Kamieniec". Musieliśmy jeszcze przejść wąs-kimi uliczkami między domami i w końcu dotarliśmy do celu naszej wycieczki. Na miejscu przewodnik opowiedział nam historię tego zamku, wspominając także o Aleksandrze Fredrze, który został jego właścicielem po ślubie z Zofią Skarb-kową i tu znalazł pomysł na napisanie "Zemsty".

Widoczne z daleka ruiny rycerskiego zamku "Kamieniec" położone na górującym nad do-liną Wisłoka wzgórzu o wysokości 450 m n.p.m., są charakterystycznym elementem kraj-obrazu w okolicach Krosna. Jest to jedna z najstarszych warowni na terenie Podkarpacia.
Wcześniej istniała tu drewniana strażnica-twierdza zniszczona prawdopodobnie podczas na-jazdu Tatarów w 1241 i 1259 r. Murowany zamek został wzniesiony za panowania Kazimie-rza Wielkiego w pierwszej połowie XIV w.; miał za zadanie chronić południowe rubieże kraju, które nękane były napadami z Rusi i Węgier. W XV w. rozbudowali go ówcześni wła-ściciele zamku Kamienieccy.
Pod koniec XVI w. dolny zamek odziedziczyli Firlejowie, zaś górny Skotniccy. W pierw-szej połowie XVII w. pomiędzy tymi dwoma rodzinami toczył spór o mur graniczny i wspólną studnię. To właśnie historia tej wieloletniej kłótni podsunęła Aleksandrowi Fredrze pomysł do napisania "Zemsty".
W późniejszych wiekach zamek zaczął popadać w ruinę. Ostatnie przyjęcie w jednej z oca-lałych sal odbyło się w 1860 r.
W 1894 r., w setną rocznice powstania kościuszkowskiego, miejscowa ludność z Odrzyko-nia ufundowała popiersie Tadeusza Kościuszki, które ustawiono wśród ruin górnego zam-ku. Dziś, zwiedzając zamek, można obejrzeć też eksponaty zgromadzone w niewielkim mu-zeum we wnętrzu jednej z baszt.

Po zwiedzeniu zamku obeszliśmy go jeszcze dookoła i odpocząwszy obok sklepiku u stóp wzgórza, wyruszyliśmy w stronę rezerwatu "Prządki", gdzie na znajomym już parkingu czekał nasz autokar. Zmęczeni, ale jak zawsze w wyś-mienitych nastrojach, wróciliśmy do domów.