Poznajemy naszą Ojczyznę

Wycieczka na najwyższy szczyt
polskich Bieszczadów - Tarnicę

Na ciekawe wycieczki jeździmy nie tylko w odległe rejony Polski, gdyż stara-my się także poznawać "naszą małą ojczyznę" - Bieszczady. Razem z na-szymi nauczycielami często chodzimy na piesze rajdy po najbliższym nam Pogórzu Leskim.

"Obowiązkowa" trasa, którą przeszły chyba wszystkie klasy naszego gimna-zjum, prowadzi ze Średniej Wsi brzegiem Sanu do Zwierzynia i na zaporę w Myczkowcach, dalej przez Berdo (577 m) wzdłuż Jeziora Myczkowskie-go aż do Soliny, gdzie także zbudowano zaporę, tworząc Jezioro Solińskie, a stamtąd do Myczkowa.

Jednak czasem jedziemy też autokarem ok. 100 km na południe, by wędro-wać przez bieszczadzkie połoniny. Jedna z ciekawszych tras prowadzi na naj-wyższy szczyt polskich Bieszczadów - Tarnicę (1346 m).

Na czerwony szlak wychodzimy z Ustrzyk Górnych - niewielkiej osady leżą-cej nad potokiem Wołosaty. Początkowo idziemy ubitą drogą, w pewnym mo-mencie szlak skręca w prawo i przez ponad godzinę prowadzi nas coraz wyżej przez las, w którym zdecydowanie dominują buki. Kiedy kończy się las, przed nami otwiera się wolna przestrzeń szumiąca wysokimi trawami łąk górskich zwanych w Bieszczadach połoninami.

Wkrótce dochodzimy do pierwszego dość stromego podejścia po kamieniach i oto po chwili jesteśmy na rozległym grzbiecie Szerokiego Wierchu. Od te-go momentu przed nami ukazuje się majestatyczny szczyt Tarnicy z wielkim metalowym krzyżem, który przez całą drogę przez Szeroki Wierch będzie się do nas przybliżał.

Wreszcie dochodzimy do przełęczy pod Tarnicą, skąd szlaki rozchodzą się w trzech kierunkach. My ruszamy dróżką biegnącą zboczem na pokryty ka-mieniami szczyt Tarnicy. Roztacza się stąd wspaniały widok na inne połoniny: te bliższe, jak Bukowe Berdo, Krzemień, Halicz, Rozsypaniec i widoczne w oddali szczyty leżące po stronie ukraińskiej, czy te dalsze, które mieliśmy przez całą drogę za plecami: Połoninę Caryńską, Wielką i Małą Rawkę.

Krzyż na Tarnicy ustawiono na pamiątkę wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w naszym kraju. Karol Wojtyła i tutaj dotarł podczas swoich wędrówek, za-nim zasiadł na tronie w stolicy św. Piotra w Watykanie i zawsze powracał tu w swoich serdecznych wspomnieniach.

Obecnie od kilkunastu już lat w każdy Wielki Piątek przyjeżdżają tu ludzie z różnych zakątków naszego województwa podkarpackiego, by wziąć udział w Drodze Krzyżowej kończącej się właśnie na szczycie Tarnicy. Z roku na rok bierze w niej udział coraz większa liczba osób.

Nasyceni pięknymi widokami, owiani mocnym bieszczadzkim wiatrem, wraca-my tą samą dróżką na przełęcz pod Tarnicą. Tu mamy dwie możliwości: albo udać się w lewo niebieskim szlakiem i w ciągu godziny zejść do Wołosatego, gdzie czekać na nas będzie autokar, albo...

...Ruszyć dalej na podbój kolejnych bieszczadzkich szczytów. Schodzimy więc dalej czerwonym szlakiem na prawo do doliny między połoninami, a nas-tępnie wzdłuż zbocza Krzemienia (1335 m) wędrujemy w kierunku Halicza (1333 m) i Rozsypańca (1273 m). Dochodzimy w końcu w okolice Przełęczy Bukowskiej (1107 m) na granicy z Ukrainą. Stąd już ubitą drogą, początkowo po kamieniach, potem już po asfalcie, docieramy do Wołosatego, mijając po drodze miejsca, gdzie latem rozbijają swe obozy harcerze, plac pocerkiewny... Aż trudno uwierzyć, że maleńkie dziś Wołosate było kiedyś jedną z najwięk-szych wsi w Bieszczadach.

Ponieważ cała nasza wycieczka prowadziła przez teren utworzonego w 1973 r. Bieszczadzkiego Parku Narodowego, w szczególny sposób należy dbać tu o porządek. Zresztą prawdziwy turysta nigdy nie pozostawia śmieci na szla-ku, lecz zabiera je ze sobą.